top of page

In de reeks opmerkelijke financieringsmodellen (2): Jarige Job



In de reeks opmerkelijke financieringsmodellen deze keer aandacht voor Jarige Job (www.stichtingjarigejob.nl). In iets meer dan 10 jaar is de stichting behoorlijk gegroeid: in '22 zijn bijna 93.000 verjaardagspakketten voor kinderen bezorgd, niet alleen in Rotterdam waar Jarige Job is gevestigd, maar in heel Nederland. In samenwerking met de Voedselbanken komen de pakketten precies bij die kinderen die deze het hardste nodig hebben. Aan alles wordt gedacht: taart, ‘lekkers voor thuis’, versiering, cadeaus en minstens even belangrijk: een traktatie voor klasgenoten op school. Want wat bleek: veel kinderen die in armoede opgroeien gaan uitgerekend op hun verjaardag niet naar school, simpelweg omdat ze op hun verjaardag niets hebben om uit te delen… (https://www.youtube.com/watch?v=W-Vdz2vSxjA&t=802s).


Groei

Oprichter Huib Lloyd besloot daar wat aan te doen, maakt hij duidelijk in verschillende interviews (kijk maar eens online). Niet alleen het aantal pakketten en het bereik van zijn stichting springt in het oog, ook opvallend is de manier waarop alles mogelijk wordt gemaakt. Denk aan alle processen achter de schermen, het samenstellen van de verjaardagspakketten, de logistiek, de bemensing en natuurlijk ook de financiering van de hele operatie (de begroting bedraagt inmiddels meer dan 3 miljoen blijkt uit de meest recente jaarstukken).


Win-win

Lloyd heeft zijn plezier en inzet niet alleen op de betrokken medewerkers en vrijwilligers weten te laten overslaan, maar ook op dat van verschillende financiers, waaronder de overheid, maar waar ik hier vooral bij wil stilstaan: verschillende private partijen als de Vriendenloterij, donateurs (jong en oud) en bedrijven. Jarige Job heeft speciale ‘win-winsituaties’ gecreëerd voor financiers, die op verschillende manieren kunnen bijdragen (zie https://stichtingjarigejob.nl/wat-kun-jij-doen/).

Volgeboekt tot…

Het samenstellen van de verjaardagspakketten gebeurt in de Rotterdamse Van Nelle fabriek, in wat Lloyd typeert als een ‘heuse inpakfabriek’ (ik kreeg daarbij meteen Willy Wonka-achtige associaties). In een interview voor Nationale Nederlanden (https://www.nn.nl/Zakelijk/Ondernemen/drie-lessen-Huib-Loyd-van-Stichting-Jarige-Job.htm): “Iedereen wordt vrolijk van onze inpakfabriek: je struikelt er over de bergen speelgoed en snoep. Er is zoveel negativiteit in de wereld, met armoede voorop. Maar hoe duister de tijden ook zijn, wij blijven altijd voor de feestjes zorgen, zowel bij ons op locatie als bij de kinderen thuis.”

Toen het qua vrijwilligers niet overhield, kwam Jarige Job op het idee het inpakken als bedrijfsuitje te verkopen. Een schot in de roos. Ik keek op de site en zag: “Vanwege de grote belangstelling zitten de teamuitjes vol tot eind februari 2023”. Een vergelijkbaar aanbod is er voor individuen die een handje willen helpen bij het samenstellen van (unieke) verjaardagspakketten: de 'heldenavonden'. En je voelt hem al aankomen: ook deze zijn voorlopig volgeboekt. Lloyds advies: 'Je moet het leuk en makkelijk maken om iets voor een ander te doen' (https://www.nn.nl/Zakelijk/Ondernemen/drie-lessen-Huib-Loyd-van-Stichting-Jarige-Job.htm).

Matters of the heart

Lloyd spreekt in hetzelfde interview daarom van ‘fun(d)raising’, want je moet er niet alleen voor de kinderen maar ook voor de financiers een ‘feestje’ van maken. Een museumdirecteur die ik jaren geleden interviewde noemde dit 'de rode loper uitrollen' voor stakeholders, in de huid kruipen van de ander en 'echt voor hem/haar programmeren'. De oprichter van JINC, de best practice in een eerdere post, vatte dit samen met een ‘gedegen businessmodel maken’ (https://www.blauwenoordzee.nl/single-post/2019/05/10/in-de-reeks-opmerkelijke-financieringsmodellen-jinc). Noem het hoe je wil, wat het in ieder geval niet is: een one seize fits all-verhaal of slap marketingsausje. Maatwerk dus, een speciaal vervaardigd en gedifferentieerd aanbod, waarmee je het hart van je gekozen financiers verovert (zonder dat van jezelf te verliezen..).

Boris Franssen, november 2022


Comments


bottom of page